المپیاد جهانی روباتیک

المپیاد جهانی روباتیک رویدادی علمی، فناورانه و آموزشی برای نوجوانان و جوانان سراسر جهان است تا بتوانند از این طریق مهارت حل مسأله و خلاقیت را در خود پرورش دهند. برای حل چالش‌های روباتیک، تلفیقی از دانش، مهارت، مهندسی، ریاضی و برنامه‌نویسی کامپیوتری به کار گرفته می ‌شود. قدرت ابزار LEGO MINDSTORMS سبب شد تا کمپانی WRO به فکر برگزاری رویدادی علمی بیفتد. رویدادی که تنها ابزار شرکت در آن EV3 است. مسابقات WRO اولین بار در سال ۲۰۰۴ و با شرکت ۱۲ کشور آغاز شد. از این تاریخ هر سال المپیاد جهانی در کشورهای مختلف برگزار می‌ شود. در سال‌های اخیر تعداد کشورهای حاضر در مسابقات به بیش از ۶۷ کشور با مجموع ۲۵۰۰۰ تیم رسیده است. تیم های ایرانی نیز از سال ۲۰۰۶ در این مسابقات حضور چشمگیری داشته‌اند و در این سال‌ها موفق به کسب رتبه‌های پنجم، هشتم، دهم، دوازدهم و سیزدهم شده‌اند.

بخش‌های مختلف المپیاد جهانی روباتیک

در این بخش روبات‌ها باید مأموریتی خاص را انجام دهند؛ مأموریتی که از قبل مشخص شده‌ و معمولاً برگرفته از یک چالش واقعی است.

IMG_1190

در این بخش افراد به ساخت پروژه‌های خود با محوریت موضوعی کلی می‌پردازند. آن‌ها ضمن ساخت خلاقانه پروژه باید برای ارایه هرچه بهتر آن در یک غرفه تلاش کنند. در این مسابقات همه‌ی مراحل (ایده‌پردازی، طراحی، ساخت و ارایه) بر عهده شرکت‌کننده است.

IMG_1064

تیم‌های شرکت‌کننده در این بخش با دو روبات خود با تیم‌های حریف فوتبال روباتیکی بازی می‌کنند. برنده‌ی مسابقه بر اساس تعداد گل مشخص می‌شود.

IMG_1146

دانشجویان دانشگاه‌ها به کمک ابزارهای پیچیده‌تری نظیر بسته‌های Tetrix و Matrix به حل مسایل مورد نظر می‌پردازند. سازه های پیچیده‌تر و برنامه‌نویسی مفصل‌تر وجه تمایز این گروه با گروه‌های دیگر است.

IMG_1458

اخبار و گزارشات