نگرش لگوی آموزشی

ایجاد هیجان در دنیایی که تکنولوژی دانش آموزان را خیلی زود به فضاهای لذت‌بخش می‌برد، سخت و سخت‌تر شده است.از این رو بهترین روش برای مجذوب کردن نوجوانان قرن ۲۱، درگیر کردن آن‌ها در فعالیت‌های دستی، خلاق و حل مسأله است. وقتی دانش‌آموزان را مسئول حل مشکلات زندگی واقعی می‌کنیم، ابزاری در اختیار آن‌ها قرار داده ایم که بتوانند راه حل‌های منحصربه‌فرد خود را ارایه دهند و از روش‌های خود در جهت یادگیری استفاده کنند. این طرح درس‌ها تلاش می‌کند تا کنجکاوی طبیعی و میل کودکان به کشف و خلاقیت را زنده نگاه دارد. مؤسسه‌ی الگوی آموزشی ساخت و اندیشه‌ی یکتا، نماینده‌ی انحصاری LEGO Education فعالیت رسمی خود را در ایران از سال ۱۳۸۵ آغاز کرده است. این مؤسسه با بهره‌گیری از طرح درس‌های استاندارد بین‌المللی، اقدام به برگزاری کلاس‌های لگو در سراسر ایران می‌نماید. این مؤسسه از روز نخست با هدف “پرورش مهارت حل مسأله و خلاقیت در دانش‌آموزان”، قدم در راه آموزش فرزندان این سرزمین گذاشت. اکنون با گذشت ده سال ار تأسیس این مجموعه، بیش از ۵۰ هزار دانش‌آموز در ۱۵ استان کشور، تحت تعلیمات این شیوه‌ی نوین آموزشی قرار گرفته‌اند. استفاده از دانش‌های تخصصی و روز دنیا مانند نگرش‌ Systematic Creativity و یا شیوه‎‌ی یادگیری Hands-On از یک طرف و داشتن طرح درس‌های منسجم از طرف دیگر، شرایط مقبولیت محتوای لگوی آموزشی را فراهم نموده است. از سوی دیگر همکاری با بهترین تیم‌های آموزشی و مراکز علمی و دانشگاهی مانند دانشکده مکانیک دانشگاه تهران موجب غنای علمی بیش‌تر و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فضای دانشجویی برای توسعه‌ی این نظام آموزشی شده است. استفاده از ابزار لگو در کنار کتب درسی آموزش و پرورش و هماهنگی با کلاس‌های رسمی مدارس در برخی از دوره‌ها، بی شک نقش مهمی در تعمیق و تثبیت یادگیری دانش‌آموزان ایفا می‌کند.

الگوی تدریس در کلاس‌های لگوی آموزشی

کلیه‌ی طرح درس های لگوی آموزشی از یک الگوی کلی به نام  4C  پیروی می کنند که شامل چهار مرحله زیر است:

cycle4c

دانش‌آموزان در اولین گام کلاس، با یک مسأله مواجه خواهند شد که باید برای آن راه ‌حل ارایه دهند؛ به عبارت دیگر مربی در قسمت «برقراری ارتباط»، مسأله‌ی کلاس را به دانش‌آموزان معرفی می‌کند و میان ذهن آن‌ها  و موضوع طرح درس، ارتباط برقرار می‌کند. مربیان لگوی آموزشی با توجه به گروه سنی دانش‌آموزان و با بهره‌گیری از ابزار‌هایی مانند: قصه، فیلم، عکس، بازی و … این مرحله را اجرا می‌کنند.

با اتمام مرحله‌ی برقراری ارتباط، دانش‌آموزان به خوبی مسأله مربوط به طرح درس را درک کرده‌اند و آماده‌اند که راه ‌حل مد‌نظر خود را بسازند. بنابراین در مرحله‌ی ساخت، دانش‌آموزان فرصت کافی خواهند داشت تا با بهره‌گیری از قدرت خلاقیت خود و ابزار لگو، سازه‌ی دلخواهشان را بسازند.

پس از این که دانش‌آموزان سازه های خود را سـاختند، مربی در مرحـله‌ی تحلیـل و بررسـی در مورد سازه‌ها گفت‌و‌گو خواهد کرد. او با سؤال کردن، تلاش می‌کند ذهن دانش آموزان را متوجه ابعاد گوناگون سازه کند تا مشکلات آن را کشف و مجدداً سازه را کامل کنند.

در پایان هر جلسه، مربی با طرح سؤالی مرتبط با موضوع کلاس، چالش جدیدی در ذهن دانش آموز ایجاد می کند که تا جلسه‌ی آینده ذهن او را درگیر نماید. در ضمن در صورتی که دانش آموزی مسأله اصلی کلاس را حل کرده باشد، فرصت باقی مانده را صرف ساختن سازه ای برای حل مسأله‌ی جدید می کند.

دوره ها و ابزار ها

 . در زیر میتوانید با دورهها ، ابزار آنها و اهداف هر دوره بیشتر آشنا شوید

Early Learning

۳ تا ۸ سال

%db%b1

در دوره MFE کودکان در قالب بازی مهارت‌های پایه‌ی خود و نگرش‌هایی مانند نوع دوستی، احترام به محیط زیست و … را تقویت می‌کنند. آن‌ها علاوه بر شناخت توانایی‌ها و حواس پنجگانه‌ی خود، اولین تجربیات در کار گروهی را نیز دارند. این بسته برای مهد کودک‌ها قابل استفاده است.

group-1
%db%b2

در دوره‌ی Basic کودکان در قالب داستان با مسائلی روبرو می‌شوند که در حین ساختن برای این مسائل راه حل می‌یابند. در این مسیر علاوه بر تقویت مهارت حل مسئله‌ی خلاقانه، تجربه‌ی کار گروهی را دارند و می‌آموزند به دیگران و قانون احترام بگذارند. این بسته برای مهد کودک، پیش‌دبستانی و ابتدای دوره‌ی دبستان قابل استفاده است.

group-2
HuSo (Humanities & Social Skills)

۶ تا ۱۴ سال

%db%b3

بسته build to expressبوسیله‌ی ساخت مفاهیم انتزاعی به تقویت مهارت‌های اجتماعی، خلاقیت کلامی، تفکر نقاد و گفت‌و‌گوی مؤثر می‌پردازد. این بسته در کلاس اجتماعی و فعالیت‌های پرورشی قابلیت استفاده دارد.

group-3
%db%b4

بسته storystarter بوسیله‌ی ساخت و بررسی داستان به آموزش ادبیات، قصه گویی، مهارت‌های کلامی، خواندن و نوشتن، پرورش قوه‌ی تخیل و درک مطلب کمک می‌کند. این بسته قابلیت استفاده در کلاس‌های ادبیات فارسی، انشا، زبان انگلیسی و علوم اجتماعی دبستان را دارد.

group-4
%db%b5

بسته more to math در قالب فعالیت‌هایی جذاب به وسیله‌ی مدل‌سازی به درک مسائل ریاضی، حل مسئله کمک می‌کند و موجب تقویت قوه‌ی استدلال، دقت و آموزش مفاهیم پایه‌ی ریاضی می‌شود. این بسته قابلیت استفاده در کلاس‌های ریاضی دبستان را دارد.

group-5
STEM 1 (Science, Technology, Engineering and Mathmathic)

۹ تا ۱۲ سال

%db%b6

بسته‌ی مکانیک مقدماتی یا ماشین‌های ساده در قالب داستان‌گویی و فعالیت‌های ساختنی با ابزار Duplo (قطعاتی بزرگ‌تر از قطعات عادی لگو) به آموزش عینی مفاهیم پایه‌ای مکانیک ماند چرخ‌دنده‌ها،    اهرم‌ها، چرخ و محور و … می پردازد. مهارت‌هایی مانند استدلال، دست‌ورزی، منطق و محاسبات در این بسته مورد توجه قرار گرفته است.

group-6
%db%b7

بسته‌ی روباتیک مقدماتی، علاوه بر فعالیت‌های ساختنی بسته‌های قبل، امکان کنترل سازه‌های مکانیکی به وسیله برنامه‌نویسی ساده و کاملاً تصویری را برای بچه‌های دوره‌ی دبستان فراهم     می‌کند. در این بسته علاوه بر تمرین مهارت‌های دست ورزی و برنامه‌نویسی، ‌مهارت‌هایی چون تفکر خلاق، استدلال و محاسبات نیز رشد خواهد یافت.

group-7
STEM 2 (Science, Technology, Engineering and Mathmathic)

۱۲ تا ۱۷ سال

%db%b8

بسته‌ی نیرو و حرکت در بستر فعالیت‌های حل مسئله به آموزش مکانیزم‌های حرکتی و مفاهیم مکانیکی می‌پردازد. در این بسته علاوه بر اهداف مهارتی، تأکید بیش‌تری به اهداف دانشی از قبیل شناخت اهرم‌ها، چرخ‌دنده‌ها، قرقره‌ها و ساختارها شده است. از این بسته می‌توان برای آموزش دروسی مانند علوم، فیزیک، حرفه و فن و همایش‌های علمی تحقیقاتی  بهره گرفت.

group-8
%db%b9

این بسته در قالب پروژه‌های روباتیکی پیشرفته‌تر و همراه با برنامه‌نویسی تصویری و قابل درک برای دانش‌آموزان  به آموزش مهارت‌های مهندسی، ریاضی، تفکر خلاق، استدلال و … می‌پردازد. این بسته برای آموزش دروسی مانند علوم، فیزیک،  روباتیک و همایش‌های علمی تحقیقاتی قابل استفاده‌است.

group-9

اخبار